Een kijkje in de keuken bij Rijnvicus

“Iedereen is leerbaar”

Op de praktijkschool verliep het niet zo lekker met Ömer (20). Op advies van een docent kwam hij terecht bij de Entree opleiding van mboRijnland, waar hij nu in de praktijk leert bij Rijnvicus. Een schot in de roos. “Ik werk hier in de horeca. Het is heel leuk, omdat ik hier met mijn handen kan werken.” Dit keer een echt kijkje in de keuken: bij ontwikkelbedrijf Rijnvicus.

Zijn week bestaat uit drie leerwerkdagen in het bedrijfsrestaurant van Rijnvicus en één lesdag. Maar Ömer is ook in de keuken te vinden van het stadskantoor van Alphen aan den Rijn. Broodjes gezond of als een echte barista een café latte maken, hij draait er inmiddels zijn hand niet voor om. En, hij heeft het helemaal naar zijn zin. “Na mijn examen wil ik de bakkersopleiding doen aan mboRijnland.”

Onderwijs op de werkvloer

Ömer is een mooi voorbeeld waarom het aanbieden van onderwijs op de werkvloer zo goed werkt, vertelt Bas Meeuwisse docent Entree bij mboRijnland en de spil bij Rijnvicus. “Wat je vaak ziet bij deze jongeren is dat ze moeite hebben met de basisvakken zoals Nederlands en Rekenen. Wij staan hier met twee docenten en zitten er bovenop. Bij Rijnvicus is nu een klas jongeren tussen de 16-30 jaar aan de slag met school@work. Het is een mooie groep, heel divers qua culturen, achtergronden, maar soms ook problematiek. Je bent meer dan alleen een docent.”

Als ontwikkelbedrijf wil Rijnvicus, de naam zegt het al, de mensen blijven ontwikkelen, met als doel werken op een plek elders. Lukt dat niet, om wat voor reden dan ook, dan blijven ze hier. Lorenzo Jubitana heeft als praktijkopleider Horeca: “De studenten die ontwikkelbaar zijn komen onder mijn vleugels. Ik help ze met een baan op een externe plek, soms met ondersteuning van de gemeente. Ik neem ze mee in het proces horeca, zodat ze de fijne kneepjes van het vak onder de knie krijgen. Ik neem zijn boek met hem door, ik leer hem alles in de praktijk, zoals de snij techniek en hygiëne. Dit is een geweldige groep en ik heb affiniteit met docentschap. Dat scheelt. Je kan ze goed bereiken, als je maar weet wat erachter zit. Daar moet je wel alert op zijn. En er vervolgens ook wat mee doen, zodat er een connectie ontstaat. Dan zijn ze leerbaar.”

Coachgesprekken en theorievakken

Tijdens de leerwerkdagen koppelt Bas samen met collega docent Ilham theorie aan de praktijk op de werkvloer. “Waarom is hygiëne bijvoorbeeld belangrijk? Tijdens die ene lesdag, ook bij Rijnvicus voeren we coachgespreken en behandelen we echt alleen theorievakken als Loopbaan en burgerschap en Rekenen.” Ömer: “Die ene lesdag is fijn, want dan heb je het gevoel dat je ook echt met een studie bezig bent.”

Een nauwe samenwerking tussen verschillende partijen is bij deze doelgroep belangrijk. Het Centrum voor Innovatief Vakmanschap (CIV) Leven Lang Flex brengt deze partijen bij elkaar. Overheid, onderwijs en bedrijven slaan hiermee de handen ineen om deze (jong)volwassenen te helpen om mbo niveau 1 en 2 te halen en zo een duurzame positie op de arbeidsmarkt veroveren.

Bas, Ömer en Lorenzo

Die samenwerking is bij Rijnvicus goed zichtbaar. Bas en Lorenzo schakelen veel met elkaar. Pikken ze bepaalde signalen op bij een student, dan overleggen ze dat met elkaar. Bas: “Onze lijnen zijn kort. Een nauwe samenwerking is belangrijk. Horeca is hier de grootste tak, maar daarnaast is er ook logistiek, groen en schoonmaak. Bij ieder profiel heb ik contact met een andere praktijkopleider.”

Gerpersonaliseerd leren

Het is een groep met een uitdaging weten Lorenzo en Bas. Ze zitten niet voor niks hier. Bas: “Deze groep zit vaak op een kantelpunt. Het kunnen studenten zijn die op een hoger niveau zijn begonnen en om wat voor reden dan ook naar beneden zijn gezakt, maar ook die gevlucht zijn uit land van herkomst. De diversiteit is enorm. En daarom is gepersonaliseerd leren hier belangrijk, bij iedere student ligt weer een andere behoefte. Wij kunnen ze net dat duwtje in de rug geven dat ze het wel gaan maken in de maatschappij.” Ömer: “Hier is het echt, dit is het echte leven. Dat leer je niet in de schoolbanken. Ik heb contact met mensen. Hier houden ze rekening met je. Hoe je je voelt, als het even niet lekker loopt. De betrokkenheid is groot.”

Lorenzo vult aan: “We geven ze hier een tweede kans. Iedereen is leerbaar. In iedereen zit potentie. Al val je twintig keer, dan doen we het de 21ste keer nog een eens.” Bas vult aan: “Daarnaast schetsen we ook de realiteit. Hier kan dat. Straks krijg je niet zoveel kansen. Daar stomen we ze voor klaar.”

Gerelateerd nieuws